Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
10 °C
AAA

Koleje Śląskie wnioskowały o droższe "metrobilety". Dlaczego?

Koleje Śląskie
Na wniosek Kolei Śląskich podrożał "metrobilet", który umożliwia pasażerom korzystanie z KŚ oraz ZTM. Dlaczego? Koleje Śląskie wskazują na rosnące ceny surowców oraz energii potrzebnej do ich produkcji.

Zmiany we wspólnej taryfie ZTM i Kolei Śląskich obowiązują od 8 kwietnia. Dotyczą czterech ofert:

  • 24h+Kolej: normalny – 24 zł, ulgowy – 12 zł (wcześniej: normalny – 15 zł, ulgowy – 7,50 zł);
  • Metrobilet Strefa Katowice: normalny- 159 zł, ulgowy – 79,50 zł (wcześniej: normalny – 119 zł, ulgowy – 59,50 zł);
  • Metrobilet w wybranej strefie kolorowej: normalny – 220 zł, ulgowy – 110 zł (wcześniej: normalny – 179 zł, ulgowy – 89,50 zł);
  • Metrobilet na całą sieć GZM: normalny – 299 zł, ulgowy – 149,50 zł (wcześniej: normalny – 229 zł, ulgowy – 114,50 zł).

Jak informuje ZTM, podwyżka cen wynika z wniosku Kolei Śląskich. Dlaczego regionalny przewoźnik kolejowy zażądał droższych "metrobiletów"?. Jak wskazuje Jakub Wosik z Kolei Śląskich, powodem są rosnące ceny surowców oraz energii potrzebnej do ich produkcji. - Spółka jak każde przedsiębiorstwo w Polsce znalazło się z trudnej sytuacji w związku z kończącą się pandemią oraz trwającą wojną na Ukrainie. Elementy pojazdów kolejowych w głównej mierze produkowane są z wykorzystaniem stali, której cena wzrasta nieproporcjonalnie do wszystkich innych surowców - informuje Wosik. 

Naczelnik Działu Obsługi Pasażera dodaje, że Koleje Śląskie są zabezpieczone przed podwyżkami cen energii trakcyjnej - Jeżeli chodzi o energię trakcyjną (potrzebną do jazdy naszych pociągów) to tutaj przed wzrostem chroni nas długoletnia umowa – jednak producenci części, podzespołów itp. potrzebują energii z sieci do produkcji a tu cennik nie jest stały - komentuje.

Zapytaliśmy się również o możliwe zmiany cen biletów w "normalnej" taryfie Kolei ŚląskichJeżeli zmiana taryfy będzie zaakceptowana przez wszystkie ośrodki decyzyjne to Koleje Śląskie na pewno przekażą odpowiednią informację - stwierdza Jakub Wosik.