Województwo chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim

EN76 007 Koleje Slaskie

Redakcja

4 grudnia 2019

Przy wsparciu środków unijnych z nowej perspektywy finansowej na lata 2021-27 woj. śląskie zamierza odbudować linię kolejową z Tychów do Oświęcimia przez Bieruń. Projekt ten był pierwotnie planowany do wsparcia obecnymi funduszami europejskimi.

O prawdopodobnej realizacji przedsięwzięcia w nowej perspektywie mówił we wtorek Janusz Berkowski, dyrektor wydziału komunikacji i transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego podczas zorganizowanej w Gmachu Sejmu Śląskiego konferencji „Kolej w Woj. Śląskim”.

Chodzi o jeden z dwóch inwestycyjnych projektów kolejowych pierwotnie przewidzianych do współfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Czytaj także: miasto dogadało się z PKP

Ostatecznie umowę na dofinansowanie z RPO linii kolejowych do Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO oszacowanego na 432 mln zł) podpisano w październiku br. Wcześniej PKP PLK wybrały wykonawców poszczególnych zaplanowanych tam prac (najkorzystniejsze oferty opiewają łącznie na 647 mln zł), w październiku br. podpisując umowę na zasadniczą część Bronów-Wisła.

Połączenie pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest „bardzo wysoko na liście priorytetów” województwa. „Przewidujemy, że uzyska dofinansowanie sama dokumentacja projektowa, co daje dużą szansę, nie chcę powiedzieć: pewność, ale z dużym prawdopodobieństwem zrealizujemy to zadanie w następnej perspektywie unijnej” - powiedział Berkowski.

Na początku tego roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń. Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać miałaby tylko dokumentacja.

W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychów oraz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł.

W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170 mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnym śląskim RPO wyniosła 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła 273,5 mln zł na linię Bronów-Wisła/Cieszyn oraz 138,7 mln zł dofinansowania do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowy na ich dostawy zawarto w latach 2016-17). W efekcie te dwa projekty wykorzystują 412,2 mln zł z RPO.(PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

9 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 8.1µg/m3 PM2.5: 7.2µg/m3