Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
9 °C
AAA

Pierwszy pociąg kontenerowy z Chin dotarł do Sławkowa

Wiadomości
Do Sławkowa, gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, dotarł w niedzielę pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin - podała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), będąca operatorem tej linii. Z chińskiego miasta Xi’an pociąg jechał 12 dni. To alternatywa dla połączeń morskich.

Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków, po modernizacji infrastruktury, jest gotowy do przyjmowania i przeładunku towarów, które do naszej części Europy mogą docierać koleją z Chin.

Czytaj także: ogromny koszt transformacji w górnictwie

Pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy) szerokim torem wyruszył do stacji Sławków w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Polski wjechał w niedzielę rano przez przejście graniczne Izow/Hrubieszów.

Wieczorem ładunki dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W pobliskim Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Oficjalne przyjęcie pociągu w Euroterminalu zaplanowano na najbliższy wtorek.

Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu”

powiedział prezes spółki PKP LHS Zbigniew Tracichleb

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa to efekt kilkuletniej pracy nad tym projektem. Jego inicjatorzy liczą, że nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa. Pociągi z kontenerami mają docierać tu w 10-12 dni - znacznie szybciej niż alternatywnym transportem morskim.

Przedstawiciele PKP LHS wskazują, iż o wyborze szerokotorowej linii zdecydowały m.in. brak konieczności przeładunku towarów na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał przeładunkowy Euroterminalu Sławków.

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.

LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - spółki PKP LHS w Zamościu.

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor był rzadko wykorzystywany. Spadek ilości przewożonych tym szlakiem ładunków terminal skutecznie zastąpił ładunkami z polskich portów oraz innych kierunków, z wykorzystaniem linii normalnotorowej. W minionych latach terminal przeładowywał rocznie ok. 100-150 tys. kontenerów, przy nawet dwukrotnie większych zdolnościach przeładunkowych.

Udziałowcami spółki Euroterminal Sławków są: katowicka Grupa CZH oraz spółki PKP Cargo i PKP LHS. Obiekt jest terminalem uniwersalnym, gdzie mogą być przeładowywane zarówno kontenery, jak i towary masowe - koks, węgiel, wyroby stalowe, biomasa czy ziarno. W ostatnich latach terminal rozwijał m.in. połączenia w ramach korytarza transportowego Północ-Południe.(PAP)


Komentarze