Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
13 °C
AAA

Rusza inwestycja, która odmieni centrum Dąbrowy Górniczej [WIDEO]

Centrum przesiadkowe, nowe drogi i ścieżki rowerowe – to tylko skrót tego, co wydarzy się w centrum miasta w najbliższych latach. Za kilka lat mieszkańców czeka nowoczesne miasto, z rozwiązaniami, które ułatwią życie.

Proponujemy miasto „od nowa” czyli zmieniamy sposób poruszania się po nim. Mierzymy się z wyzwaniami, których wymagają mieszkańcy. Chcemy rozwiązywać problemy, chcemy oferować naszym mieszkańcom, ale także gościom coraz więcej w zakresie komunikacji”

podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej

Miasto wspólnie z PKP PLK zrealizuje m.in.: budowę centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów.

Dajemy alternatywę, by inaczej się poruszać, niż tylko samochodem. Zachętą już jest wspólny metropolitalny bilet, ale musimy zaoferować dużo więcej. Odpowiednia siatka połączeń komunikacji publicznej, możliwość dojazdu rowerem do pracy, także poza Dąbrową – to część wyzwań, z jakimi w porozumieniu z mieszkańcami chcemy się mierzyć”

mówi Marcin Bazylak

Za 229 mln zł, inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Prace mają potrwać do końca 2022 r.

Niestety mieszkańcy musza się liczyć z utrudnieniami.

Tak duża inwestycja musi się wiązać z utrudnieniami. Będziemy się jednak starać, by utrudnienia które będą nam towarzyszyć, trwały jak najkrócej. Najgorzej będzie z ruchem samochodów - będą czasowe wyłączenia ulic z ruchu i będą objazdy. Nie ograniczymy za to poruszania się pieszych i ruchu rowerowego”

podkreśla prezydent Bazylak

Inwestycja zapewni nie tylko bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej, usprawni komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym przy ul. Konopnickiej.

Niezwykle ważne dla projektu było pozyskanie partnerów, którzy wspólnie z miastem realizują całą inwestycję. Zaczynając od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która włączyła się w projekt finansowo, a na PKP PLK, które przebudowuje cała infrastrukturę kolejową, kończąc.

PKP PLK zbuduje nowe perony, które będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Peron wyspowy zostanie przebudowany, dodatkowo powstanie peron jednokrawędziowy przy budynku dworca. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy, a tym samym dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem.

Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany planowane w śródmieściu wspólnie z Tramwajami Śląskimi będą kolejnym krokiem w tym kierunku”

podsumowuje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej


Komentarze