Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
9 °C
AAA

Inauguracja sezonu Filharmonii Śląskiej

78 sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej zainauguruje 16 września o g. 19 koncert Chóru i Orkiestry Symfonicznej pod batutą Yaroslava Shemeta – dyrygenta, który po raz pierwszy wystąpi nie tylko w roli szefa Orkiestry, ale także dyrektora artystycznego instytucji.

Będzie to wieczór wielkich przeżyć, które filharmonicy zapewnią poprzez utwory Richarda Straussa – wraz z jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów tego twórcy, Poematem Also sprach Zarathustra, Henryka Mikołaja Góreckiego i fragmentem jego niedokończonej mszy, którą miał napisać na zamówienie Jana Pawła II oraz Wojciecha Kilara i monumentalnym Exodusem.

Koncert otworzy kompozycja, która znana jest każdemu, niezależnie od wiedzy muzycznej, Poematem Also sprach Zarathustra – Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Kompozycji tej z pewnością popularności przysporzyło wykorzystanie jej w filmie 2001: Odyseja kosmiczna Stanleya Kubricka. Sprawiło to zresztą, że częściej zaczęto po nią sięgać, również przy innych okazjach. Była na przykład motywem muzycznym materiałów BBC dotyczących misji Apollo 11, a Elvis Presley użył jej fragmentu jako motywu otwierającego występy.

Podczas wieczoru inaugurującego sezon Filharmonii Śląskiej oczywiście nie mogłoby zabraknąć kompozycji Patrona naszej instytucji. Drugim punktem programu będzie Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego, jeden z jego ostatnich utworów, część mszy która miała powstać na zamówienie Jana Pawła II.

Koncert zwieńczy Exodus Wojciecha Kilara – w roku jego 90. urodzin, które obchodziliśmy w lipcu. Budowa utworu przypomina Bolero Maurice’a Ravela – został skonstruowany na zasadzie orkiestrowego crescenda. Exodus, muzyczny obraz biblijnej Księgi Wyjścia,  wykorzystuje podniosły, choć optymistyczny w brzmieniu temat przywodzący na myśl folklor żydowski.